Główny organ zarządzający polską infrastrukturą drogową, jakim jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad z siedzibą w Poznaniu, oficjalnie wystartował z kolejnym przetargiem. Dotyczy on projektowania i budowy odcinka drogi ekspresowej S11 o długości około 30 kilometrów, który ma połączyć Ostrów Wielkopolski z Kępno. Ta inwestycja jest częścią większego planu, jakim jest Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku z perspektywą rozwoju do 2033 roku. Realizacja składa się z dwóch etapów, które mają zostać ukończone między 2025 a 2029 rokiem.

Proces przetargowy obejmuje wykonanie inwestycji w formule „Projektuj i Buduj”. Wybrany wykonawca będzie miał 10 miesięcy na przygotowanie projektu budowlanego oraz na złożenie wniosku o Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID). Przewiduje się, że procedura wydania decyzji potrwa około siedmiu miesięcy, natomiast same prace budowlane zaplanowane są na 22 miesiące, bez uwzględnienia okresów zimowych (od połowy grudnia do połowy marca). Jeśli wszystkie formalności zostaną przeprowadzone sprawnie, rozpoczęcie budowy na pierwszym odcinku powinno nastąpić pod koniec 2026 roku, a zakończenie planowane jest na pierwszą połowę 2029 roku.

Zaprojektowana droga ekspresowa S11 będzie drogą dwujezdniową, z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach oraz dodatkowym pasem awaryjnym. Przewidziano także możliwość przyszłej rozbudowy do trzech pasów ruchu. Projekt obejmuje nie tylko budowę samej drogi, ale również przebudowę istniejących dróg, które kolidują z nową trasą, a także budowę lokalnych odcinków dróg, infrastruktury dla pieszych i rowerzystów, licznych przejść dla zwierząt i ekranów akustycznych.

Prace nad drogą ekspresową S11 na terenie Wielkopolski postępują systematycznie. Obecnie prace dotyczą nie tylko odcinków Ostrów Wielkopolski – Kępno, ale także realizacji kolejnych fragmentów tej drogi w województwie wielkopolskim. W kwietniu 2024 roku podpisano umowę na budowę drugiej jezdni obwodnicy Kępna, a w lipcu tego samego roku zawarto kontrakt na realizację odcinka Oborniki – Poznań, wraz z obwodnicą Obornik. Planowany termin ukończenia tych projektów to lata 2027 i 2028.

Dalsze przygotowania do budowy kolejnych fragmentów trasy S11 są już w toku. Inwestycja przewiduje realizację ponad 220 kilometrów trasy, składającej się z pięciu odcinków: Szczecinek – Piła, Piła – Ujście, Ujście – Oborniki, Kórnik – Jarocin oraz Jarocin – Ostrów Wielkopolski. Trwają procedury związane z uzyskaniem decyzji środowiskowych dla tych odcinków, co jest kolejnym krokiem w realizacji inwestycji.

Realizacja drogi ekspresowej S11 ma fundamentalne znaczenie dla poprawy komunikacji na terenie Wielkopolski, tworząc sprawniejsze połączenie północy i południa regionu. Dzięki temu możliwy będzie bardziej efektywny transport towarów i osób na tym kluczowym szlaku.