W Poznaniu trwa sprawdzian skierowany do uczniów i nauczycieli, który jest wynikiem współpracy między miastem a Związkiem Cyfrowa Polska. Ta inicjatywa ma na celu rozwijanie umiejętności cyfrowych zarówno u młodzieży, jak i u kadry nauczycielskiej. Egzamin obejmuje różne aspekty korzystania z technologii, takie jak bezpieczne i efektywne korzystanie z sieci internetowej, mediów społecznościowych oraz narzędzi biurowych. Pierwszymi, którzy mieli okazję przetestować swoją wiedzę, była młodzież z VIII Liceum Ogólnokształcącego w Poznaniu.
Według Michała Kanownika, prezesa Związku Cyfrowa Polska, który jest jednym z organizatorów projektu, test składa się z kilku części. Każda z nich ma za zadanie sprawdzić różne aspekty wiedzy cyfrowej, nie tylko te najbardziej podstawowe. „Test obejmuje pytania dotyczące bezpieczeństwa cyfrowego, mediów społecznościowych oraz narzędzi biurowych. Ponadto, egzamin sprawdza umiejętności wyszukiwania i analizy danych w internecie, a także zawiera bardziej zaawansowane zadania z zakresu programowania” – wyjaśnia. „Sprawdzając te umiejętności, uczniowie odkrywają obszary, które wymagają od nich dodatkowej pracy. Z kolei my na podstawie ich wyników przygotowujemy rekomendacje dla całego systemu edukacji w kraju.”
„W dzisiejszych czasach kompetencje cyfrowe są niezwykle cenne, szczególnie dla specjalistów IT poszukiwanych na rynku pracy” – zauważa Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. „Dlatego chcemy zachęcać młodzież poznańskich szkół do rozwijania tych umiejętności i odkrywania nowych technologii.”
Umowa o współpracy między Urzędem Miasta a Związkiem Cyfrowa Polska została podpisana w poniedziałek. Reprezentując miasto, dokument podpisał Michał Łakomski, dyrektor Biura Cyfryzacji i Cyberbezpieczeństwa UMP. „Podnoszenie kompetencji cyfrowych naszych mieszkańców i pracowników urzędu jest kluczowym elementem budowy konkurencyjności lokalnej gospodarki oraz wzmocnienia odporności na cyberzagrożenia” – zaznacza dyrektor. „Inwestując w nowoczesne rozwiązania, inwestujemy w przyszłość naszego miasta.”
„Cieszę się, że uczniowie z poznańskich szkół mogli wziąć udział w projekcie mającym na celu rozwijanie kompetencji cyfrowych” – komentuje Wiesław Banaś, zastępca dyrektora Wydziału Oświaty UMP. „W dzisiejszych czasach umiejętności te są niezbędne do odnalezienia się na rynku pracy i osiągnięcia sukcesu zawodowego.” Sprawdzian potrwa jeszcze półtora miesiąca.