Zostało sfinalizowane porozumienie dotyczące modernizacji kolejowej obwodnicy w Poznaniu, dzięki któremu infrastruktura miejska doczeka się znaczącego ulepszenia. Inwestycja opiewająca na 1,4 mld złotych pozwoli na wprowadzenie pociągów aglomeracyjnych do użytku do końca roku 2027. Marszałek Województwa Wielkopolskiego, Marek Woźniak wyraził swoją radość z tej realizacji, spełniającej wieloletnie marzenia o rozbudowie oferty transportu zbiorowego za pomocą istniejącej infrastruktury kolejowej.
Porozumienie zostało podpisane w poniedziałek 27 maja przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i konsorcjum firm składające się z Zakładu Robót Komunikacyjnych DOM Sp. z o.o. (lider), Alusty S.A. (Partner) oraz Intop Sp. z o.o. Umowa dotyczyła opracowania projektów wykonawczych i przeprowadzenia prac budowlanych w ramach projektu „Prace na towarowej obwodnicy Poznania”. Jak podkreśla Urząd Marszałkowski w Poznaniu, rezultatem tego będzie sprawny system komunikacji – tzw. „ring” kolejowy, który umożliwi mieszkańcom aglomeracji poznańskiej wygodne przemieszczanie się w obrębie miasta i okolicznych miejscowości.
Zmodernizowana infrastruktura kolejowa obejmie siedem nowych oraz jeden odnowiony przystanek. Pociągi będą zatrzymywać się w rozwijających się obszarach Poznania: w pobliżu ul. Starachowickiej (Poznań Zieliniec), przy ul. Gdyńskiej (Poznań Koziegłowy), ul. Naramowickiej (Poznań Naramowice), obok kampusu uniwersyteckiego koło ul. Stróżyńskiego (Poznań Piątkowo), przy ul. Sucholeskiej (Poznań Suchy Las), w okolicy ul. Folwarcznej (Poznań Franowo) i ul. Kobylepole (Poznań Kobylepole), a także na odnowionym przystanku blisko ul. Szumana w Nowej Wsi (Swarzędz Nowa Wieś) – informuje Urząd Marszałkowski Wielkopolski.
Podczas ceremonii podpisania umowy Marek Woźniak, marszałek Województwa Wielkopolskiego, podkreślił, że w Dniu Samorządu Terytorialnego ten projekt to doskonały prezent dla Wielkopolski od rządu. Wyraził nadzieję na stworzenie na bazie obwodnicy kolejowej węzłów przesiadkowych, które są już zaprojektowane i na które przeznaczono dwa miliony złotych z Regionalnego Programu Operacyjnego.
Marek Woźniak podkreślił, że ten projekt jest inicjatywą Miasta Poznania współtworzoną przez partnerów: gminy Suchy Las, Swarzędz, Czerwonak oraz Powiat Poznański.