Przemysław Terlecki, dyrektor nowo budowanego Wielkopolskiego Muzeum Niepodległości w Poznaniu, zawarł w ostatnią środę kontrakt z firmą Pracownia Renowacji Zabytków Techniki Militarnej w Wolsztynie, prowadzoną przez Małgorzatę Banaszyńską. Umowa dotyczy stworzenia wiernego odwzorowania wozu pancernego Ehrhardt M17. Terlecki podkreśla, że kluczowym elementem wystawy muzealnej będą oryginalne artefakty – około 2,5 tysiąca unikalnych eksponatów. Jednak niektóre z nich, ze względu na ich wyjątkowość i niedostępność, zostaną zaprezentowane jako dokładne repliki. Wśród nich znajdzie się m.in. wóz pancerny Ehrhardt M17, samolot Fokker oraz lekki czołg Renault FT-17, który był prawdziwym przerażeniem dla bolszewików podczas wojny polsko-bolszewickiej.

Początki historii wozu pancernego Ehrhardt M17 sięgają lutego 1919 roku, kiedy to został zdobyty przez Powstańców Wielkopolskich podczas przejmującej akcji w Budzyniu. Ta historia będzie jedną z wielu ukazanych na stałej wystawie muzeum.

Firma, która ma na swoim koncie wykonanie repliki wozu pancernego, to doświadczony zespół. Ich prace można podziwiać m.in. w Muzeum Broni Pancernej. Małgorzata Banaszyńska, właścicielka firmy, z entuzjazmem podkreśla, że chociaż jej mąż jest mechanikiem, uwielbia on wyzwania takie jak stworzenie czegoś od początku, co zostanie na długo po nich. Para jest pełna nadziei, że sprosta temu zadaniu i z radością wykona replikę dla potomnych.

Przygotowania do ogłoszenia przetargu na wykonanie repliki Ehrhardt M17 wymagały wielu konsultacji i ekspertyz. W tym celu muzeum nawiązało współpracę ze Stanisławem Ornochem z Budzynia, twórcą i właścicielem jedynego istniejącego modelu Ehrhardta. Dzięki jego zaangażowaniu i doświadczeniu powstała precyzyjna specyfikacja zamówienia. Muzeum we współpracy z firmą Inspect 3D z Lubonia przeprowadziło skomplikowane skany laserowe pojazdu z Budzynia, co umożliwiło inżynierię odwrotną i stworzenie szczegółowej dokumentacji technicznej oraz modelu 3D. Dokumentacja ta, dzięki zastosowaniu najnowocześniejszych technologii, została przygotowana z dokładnością do 0,1 mm, co pozwoli na jak najbardziej wierną replikę w procesie produkcji.

Budowa repliki ma potrwać 10 miesięcy. Zakończenie prac przewidziane jest na koniec 2026 roku, a gotowy wóz pancerny trafi do ekspozycji w powstającym obecnie muzeum.