Poznań wraz z czterema innymi europejskimi metropoliami, takimi jak Bellinzona z Szwajcarii, Bristol z Wielkiej Brytanii, Graz z Austrii oraz Maastricht z Holandii, angażuje się w realizację projektu Specific. Celem tego projektu jest zbadanie potencjału wykorzystania rowerów jako środka transportu do wspierania idei 15-minutowego miasta, szczególnie w dzielnicach o charakterze podmiejskim i niskiej gęstości zaludnienia – tłumaczy zarząd miasta. Eksperci będą pracować nad tworzeniem i testowaniem strategii, które mają na celu uczynienie krótkich rowerowych tras bardziej atrakcyjnymi. Będą oni uwzględniać potrzeby różnych grup użytkowników rowerów, takich jak pracownicy dojeżdżający do pracy, osoby odwiedzające przyjaciół czy kurierów dostarczających paczki lub posiłki.

Głównym punktem badawczym dla Poznania będzie analiza efektywności wykorzystania tzw. rowerów cargo, które są przystosowane do przewożenia osób oraz różnego rodzaju ładunków. Badacze w ramach projektu Specific będą oceniać możliwości wykorzystania tego rodzaju pojazdów przez mikro, małe i średnie firmy działające w Poznaniu oraz powiecie poznańskim. Eksperci, współpracując z urzędem miasta i lokalnym producentem rowerów cargo – firmą Hazay, będą oceniać, jak ten środek transportu może być efektywnie wykorzystany w różnorodnych sektorach gospodarki, a także jakie wsparcie instytucjonalne czy infrastrukturalne jest niezbędne do jego skutecznego wdrożenia. Przewiduje się, że w ramach eksperymentu przejściowego, przedsiębiorcy z Poznania będą mieli możliwość przetestowania rowerów cargo w swoich firmach – informują organizatorzy.