Mariusz Wiśniewski, wiceprezydent Poznania, podkreślił, że miasto skupia się na rozwoju wydajnej i ekologicznej strategii transportowej. Kluczowym elementem jest rozbudowa transportu publicznego oraz implementacja bezpiecznej infrastruktury dla rowerzystów. Wiśniewski zaznaczył, że na modernizację i budowę linii tramwajowych Poznań przeznaczył już 2 miliardy złotych.
Wiśniewski przypomniał o strategii „Mobilny Poznań”, przyjętej trzy lata temu, która ma na celu promowanie różnych form transportu wśród mieszkańców, z priorytetem dla transportu publicznego. Plan zawiera również program dedykowany dla rowerzystów, który był omawiany podczas tegorocznego Kongresu Nowej Mobilności.
W swoim oświadczeniu, wiceprezydent Poznania podkreślił sukcesy miasta w zakresie budowy infrastruktury rowerowej dzięki współpracy z partnerami społecznymi. Efektem tego jest fact, że 10% mieszkańców Poznania wybiera rower jako główny środek transportu do pracy i szkoły. Zdaniem Wiśniewskiego, jest to najlepszy wynik w kraju i mocna pozycja w skali europejskiej.
Wiśniewski zaznaczył, że tak wysoka popularność rowerów w mieście nie byłaby możliwa bez proporcjonalnej inwestycji w infrastrukturę rowerową. Zauważył, że w 2017 roku przyjęty został program rowerowy, mający na celu stworzenie spójnej sieci ścieżek rowerowych dla codziennych tras. Program zdefiniował również standardy dla budowy nowoczesnych i bezpiecznych ścieżek rowerowych oraz zakładał determinację w realizacji tych celów, w tym przeznaczeniu odpowiednich środków finansowych.
Wiśniewski wyjaśnił, że dobrze zaplanowane, jakościowo wykonane i spójne sieci dróg rowerowych naturalnie zachęcają mieszkańców do korzystania z rowerów. Podkreślił jednak, że są jeszcze takie miejsca w Poznaniu, gdzie nie wszystkie segmenty są połączone, ale planuje się to zmienić.
Wiceprezydent Poznania podał także, że miasto ma dowody na skuteczność przemyślanego programu budowy ścieżek rowerowych. Stało się to widoczne dzięki wzrostowi liczby prywatnych rowerów w mieście. Wiśniewski zwrócił również uwagę na zmiany w feedbacku od mieszkańców – urzędnicy coraz rzadziej słyszą skargi dotyczące zbyt dużych inwestycji w ścieżki rowerowe. Zamiast tego, mieszkańcy zaczęli naciskać na budowę kolejnych ścieżek tam, gdzie jeszcze ich brakuje.
Wiśniewski podkreślił, że transport publiczny jest główną siłą napędową nowej mobilności w Poznaniu. Zachęca mieszkańców do zastąpienia prywatnych samochodów transportem publicznym, a także intensywnie rozwija sieć linii tramwajowych. Współpracuje również z marszałkiem województwa i lokalnymi samorządami w celu rozwoju kolei metropolitalnej, którą kilka milionów ludzi porusza się po aglomeracji. Jednym z celów współpracy z PKP Intercity i marszałkiem województwa jest budowa kolei obwodowej, która ma się zakończyć w 2028 roku.
Na koniec Wiśniewski podkreślił, że miasto mocno stawia na elektromobilność. Poznań kupuje autobusy elektryczne i wodorowe, a także rozwija system hulajnóg i rowerów miejskich. W mieście istnieją już ponad 200 punktów do ładowania samochodów elektrycznych, ale planowane jest ich dalsze zwiększenie.