Zarówno na ulicach Lutyckiej jak i Golęcińskiej w Poznaniu, obserwować można narastające tempo prac nad konstrukcją nowych wiaduktów oraz renowacją istniejącej infrastruktury drogowej. Szczególnie zauważalny jest postęp prac dotyczących tras dla pieszych, rowerzystów i samochodów.

W trakcie ostatnich dni wykonawca tego zadania kierował swoje działania na prace związane z nawierzchnią. Ulica Podolańska, w tym jej nowe przedłużenie pomiędzy ulicą Lutycką a Szczawnicką, została już pokryta warstwą wiążącą mas bitumicznych. Obecnie budowana jest tam też ścieżka rowerowa. Dodatkowo, pracujący na miejscu brukarze koncentrują się na układaniu krawężników i płyt chodnikowych. Nie wolniej przebiega budowa wiaduktów nad torami kolejowymi, gdzie są już prawie ukończone przyczółki obu konstrukcji i kontynuowane są prace nad nasypami – informuje Tomasz Płóciniczak, wiceprezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.

Przyczółki to fundamenty, na których opierają się budowane wiadukty. W okolicach ul. Lutyckiej planowanych jest ich cztery, ponieważ przewidziane jest, że przejazd wiaduktem będzie możliwy nie tylko nad torami kolejowymi, ale także nad ulicą Podolańską. Natomiast konstrukcja wzdłuż ulicy Golęcińskiej będzie oparta na dwóch przyczółkach – jeden z nich jest już gotowy, a drugi nadal jest w budowie. Znajdują się one wzdłuż nowo wyznaczonego śladu ulicy Golęcińskiej, nieco przesuniętego na północ względem jej dotychczasowego biegu.

Cały czas trwa też przebudowa sąsiedniego układu drogowego. Ulica Podolańska między wiaduktami zyskuje nową jezdnię, a po obu jej stronach powstają chodniki. Na stronie zachodniej dodatkowo budowana jest droga rowerowa. Dotychczas ukończono fragment chodnika oraz nawierzchnię na remontowanych przystankach autobusowych. Reszta infrastruktury dla pieszych i rowerzystów dostaje odpowiednie podbudowy. Również na jezdni nowego ronda, na skrzyżowaniu ulic Podolańskiej, Golęcińskiej i Wojska Polskiego, została już nałożona warstwa wiążąca nawierzchni. Dobrze widać też zarys powstającego tam chodnika i drogi rowerowej. Równocześnie trwa budowa ronda w rejonie ulic Koszalińskiej i Literackiej, gdzie nieczynna część drogi została już pokryta warstwą wiążącą nawierzchni.

Aby kontynuować prace na placu budowy, konieczne będzie zamknięcie fragmentu ulicy Szczawnickiej, który zostanie gruntownie przebudowany. Zamknięcie obejmie odcinek między ulicą Lutycką a nowym przedłużeniem ulicy Podolańskiej. W tym samym czasie udostępniona zostanie jezdnia nowego przedłużenia ul. Podolańskiej, tj. pomiędzy ul. Lutycką a Szczawnicką. Planowane jest to na przełom września i października; dokładna data i szczegóły zostaną podane w osobnym komunikacie. W związku z postępem prac i przesunięciem frontu robót nastąpią ograniczenia w ruchu na ulicy Golęcińskiej.

W ramach projektu powstają nowe wiadukty nad torami kolejowymi, które mają na celu usprawnienie komunikacji w północno-zachodniej części Poznania, w tym przejazdu drogą krajową nr 92. Dzięki nim przejazd ulicami Lutycką i Golęcińską nie będzie już wymagał czekania na otwarcie przejazdów kolejowych na linii łączącej Poznań z Piłą. Na trasach tych wiaduktów pojawi się również infrastruktura dla pieszych i rowerzystów, m.in. nad torowiskiem przy ul. Lutyckiej zostanie wybudowana kładka. Projekt jest realizowany we współpracy ze spółką PKP Polskie Linie Kolejowe, a jego zakończenie planowane jest na IV kwartał 2025 roku.